Serwery i technologie IT

Cyfrowy świat poza konsolą serwera


Dodano: 14 Lutego 2013
Drukuj: Cyfrowy świat poza konsolą serwera
Najstarsze gry komputerowe pochodzą z końca lat 50-tych XX wieku. Były to z reguły gry werbalne gdyż możliwości obliczeniowe komputera nie były w stanie wykreować tak skomplikowanej grafiki jak dziś.


Jedną z pierwszych gier była gra Star Trek. W 1972 roku w kalifornijskim barze zorganizowano premierę gry autorstwa Nolana Bushella, Pong (polski Tenis). Pomimo swej siermiężności Pong cieszył się dużą popularnością. Przełomem w upowszechnianiu gier stało się wynalezienie przez Bushella, komputera-konsoli, Atari. Prawdziwy boom w świecie gier komputerowych wybuchł w latach 80-tych. Rynek zalewały gry komputerowe na konsoli Game Boy, która wyposażona została w słuchawki. Ale prawdziwym rarytasem były wówczas konsole Super Nintendo, wyróżniające się w tamtym czasie grafiką o wysokiej rozdzielczości i cyfrowym dźwiękiem.

Prace nad Internetem zapoczątkowano w 1969 roku. Projekt nazwano ARPnet i miał on służyć stworzeniu sieci komputerowej, która mogłaby przetrwać atak nuklearny w przypadku zniszczenia części sieci. W latach 80-tych, gdy użytkownikami Internetu były jeszcze jedynie instytucje akademickie i rządowe, powstał jeden z najważniejszych jego fragmentów. Amerykańska fundacja NSF (National Science Fundation) umożliwiła naukowcom przesyłanie wyników badań za pośrednictwem pięciu centrów komputerowych. Na początku lat 90-tych, na posiadanie Internetu mogły pozwolić sobie osoby prywatne, choć było to bardzo nieliczne grono. W 1995 roku liczbę użytkowników w 135 krajach szacowano na 35 mln. W samych Stanach Zjednoczonych było ich ok. 12 mln. W tym samym roku, w pierwszym tygodniu maja zarejestrowano 1,4 mln. użytkowników korzystających z bazy danych Yahoo Web.

VR - Virtual Reality, czyli wirtualna rzeczywistość. Idea stworzenia sztucznego świata zrodziła się w latach 30-tych XX wieku, zainspirowana skonstruowaniem pierwszego symulatora lotów. W 1965 roku, Ivan Sutherland zaprezentował nową ideę stworzenia wirtualnego świata. Skonstruował on urządzenie składające się z dwóch specjalnych telewizorków, nakładanych na głowę. Kreowały one kilka wirtualnych światów ale w tamtym czasie surowy i prosty wizerunek świata nie był atrakcyjny dla użytkowników. Popularności nie przysparzała urządzeniu także cena oraz niewygoda korzystania. W 1985 roku, projekt Sutherlanda posłużył wynalazcy z NASA/AMES do udoskonalenia VR. Wyposażył on swoje hełmy w sensory ruchu podążające za ruchami głowy, które podłączone do mocnego komputera wzmacniały efekt rzeczywistości. VR dopełniona została rękawicą, która na początku lat 80-tych nie spełniała jeszcze oczekiwań. Dopiero w 1986 roku udoskonalił ją Joran Lamer. Od tej pory hełm i rękawica stanowią kompletny zestaw, który otwiera drzwi do świata nazwanego przez Lamera Wirtualną Rzeczywistością.
 
« poprzednie   |   następne »
©2023 PowerServer  |   Mapa witryny  |   Aktualności  |   PowerComputer  |   Google+   |   Facebook
Znalazłeś błąd w działaniu strony? Napisz do nas


logotypy


Wszystkie nazwy produktów, producentów i ich technologii oraz logotypy są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi ich prawnych właścicieli
i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.